Wanneer u een contract afsluit bij een energieleverancier, heeft u een bepaalde tijd tot uw beschikking waarin u kunt terugkomen op uw beslissing. U kunt gebruikmaken van de bedenktijd wanneer u bijvoorbeeld een overhaaste beslissing heeft gemaakt en er toch nog even langer over na wenst te denken, of als u achteraf niet blij bent met uw keuze van leverancier.
Bij een online afsluiting van uw energiecontract is de bedenktijd veertien dagen. Heeft u telefonisch een contract afgesloten? Dan heeft u zeven dagen bedenktijd. Wanneer u bij een deur-aan-deurverkoop een contract heeft getekend, geldt een bedenktijd van veertien werkdagen. De bedenktijd gaat in vanaf het moment dat het contract bevestigd is (en dus door u ondertekend is). Dat is een persoonlijke bevestiging via brief, fax of e-mail.
Wilt u gebruikmaken van de bedenktijd? Dan moet u dit binnen de tijd melden aan uw energieleverancier. U schrijft daarvoor een aangetekende brief naar de nieuwe leverancier waarin u hem op de hoogte stelt van uw keuze. De reden voor het beëindigen van het contract hoeft u daarbij niet te vermelden. Laat u uw leverancier niets horen binnen de bedenktijd, dan wordt de overstap naar uw nieuwe leverancier geregeld.
Gaat u binnenkort verhuizen of bent u net verhuisd? Vergeet dan niet uw energie mee te verhuizen. Lees meer over de bedenktijd bij het energie verhuizen. Hier vindt u ook het herroepingsformulier dat u daarbij nodig heeft.
Keer terug naar de veelgestelde vragen over uw energiecontract of start met energieprijzen vergelijken.