Sinds 13 september 2012 kunnen gezinnen en Kleine of Middelgrote Ondernemingen (KMO’s) gratis van leverancier veranderen. De tijd dat u een verbrekingsvergoeding moest betalen wanneer u een nieuw contract afsluit vóór de vervaldatum, is voorbij.
Gratis van leverancier veranderen geldt voor:
Als gezin mag u op elk moment uw contract voor gas of elektriciteit beëindigen, ongeacht de einddatum die vermeld staat op de factuur. Dit geldt voor een contract dat inging in de loop van het eerste jaar, maar ook voor een lopend contract dat stilzwijgend is verlengd. Let hierbij wel op dat u de minimum opzegtermijn van één maand hanteert. Ook is het raadzaam het contract door te lezen op uitzonderingen. Sommige aanbieders vereisen dat u een bepaalde periode klant blijft wanneer u een korting of welkomstpremie heeft ontvangen.
Wanneer het jaarlijks energieverbruik voor zelfstandigen en KMO’s niet groter is dan hierboven beschreven, gelden dezelfde regels. U kunt uw contract met een opzegtermijn van één maand vóór de voorziene einddatum stopzetten. Verbruikt u meer dan de bovenstaande grenzen? Dan moet u de einddatum op uw contract en de opzegtermijn in acht nemen. Doet u dit niet, dan riskeert u een verbrekingsvergoeding die kan oplopen tot een bedrag dat gelijk is aan drie maanden voorschot.
Als u van leverancier wilt veranderen, hoeft u dit enkel te melden aan uw nieuwe leverancier. Nadat u de overeenkomst met uw nieuwe leverancier heeft getekend, geeft deze uw melding door aan uw oude leverancier.
Let op:
Heeft dit antwoord u geholpen? Keer dan terug naar de veelgestelde vragen of start met elektriciteit vergelijken.