Ja, u kunt te allen tijde van energieleverancier veranderen. Dankzij de nieuwe Belgische wetgeving voor energieleveranciers, met ingang van 13 september 2012, hoeft u geen rekening meer te houden met een verbrekingsboete. Let echter wel op dat het minstens één maand kan duren voordat uw nieuwe leverancier uw opzegging doorgevoerd heeft en u ook daadwerkelijk uw facturen van uw nieuwe leverancier ontvangt. Ook moet u rekening houden met de opzegtermijn van één maand die energieleveranciers hanteren.
U moet uw energiecontract opzeggen in de volgende gevallen:
Heeft u een gezin of bent u zelfstandige of Kleine of Middelgrote onderneming (KMO) met een maximaal elektriciteitsverbruik van 50 MWh en een maximaal aardgasverbruik van 100 MWh? Dan hoeft u uw contract niet op te zeggen wanneer:
Overstappen naar een andere leverancier is gratis voor gezinnen, zelfstandigen en KMO’s met een maximaal verbruik zoals hierboven is beschreven. Sinds 2013 hoeft u in de meeste gevallen geen verbrekingsvergoeding meer te betalen. Uw overstap hoeft u enkel te melden aan uw nieuwe energieleverancier. De leveranciers nemen onderling contact op en regelen uw overstap. Wel moet u nog uw meterstanden doorgeven. Doet u dit niet, dan wordt er een schatting gemaakt van uw meterstanden. Dit kan minder goed uitpakken voor uw eindafrekening, maar kan ook gevolgen hebben voor uw nieuwe voorschotbedrag. Uw nieuwe contract gaat in op de datum van uw oude contract vervalt. Meer weten? Lees er meer over op de pagina ‘Wanneer gaat mijn nieuwe energiecontract van start?’
Ga terug naar de veelgestelde vragen of begin met energieprijzen vergelijken.